TECHNOLÓGIA SUBARU

Na európskom, americkom aj japonskom trhu patrí Subaru medzi značky, ktoré získavajú tie najvyššie ocenenia v testoch bezpečnosti. Platí to na celú modelovú radu a vo všetkých disciplínach.Vývojový tím Subaru sa snaží produkovať autá, ktoré poskytujú najvyššiu možnú mieru bezprečnosti aj pri nepredvídaných okolnostiach v reálnom živote, nie len pri testoch v simulovanom prostredí.

MOTOR BOXER

Subaru je najväčším výrobcom áut s plochými motormi na svete a srdcom každého Subaru je práve motor typu Boxer. Tieto motory sú vďaka svojim unikátnym vlastnostiam neoddeliteľnou súčasťou symetrickej koncepcie pohonu, ktorou sa Subaru odlišuje od všetkých konkurentov. Vďaka desiatkam rokov vývoja a investícií je dnes táto koncepcia dotiahnutá takmer do dokonalosti.

VYVÁŽENOSŤ

Protibežné piesty motora typu Boxer, usporiadané v 180-stupňovom uhle, umožňujú v porovnaní s inými typmi motorov oveľa nižší a plochejší profil. Motor, a teda aj celé vozidlo, má vďaka tomu nižšie položené ťažisko a tým aj lepšiu stabilitu a rovnováhu. Protibežné pohyby piestov sa navyše navzájom vyrovnávajú, čo prirodzeným spôsobom obmedzuje vibrácie.

NÍZKA HMOTNOSŤ

Vďaka svojim menším rozmerom a nižšej hmotnosti motor typu Boxer uľahčuje prácu podvozku. Rovnako má aj nižšiu zotrvačnosť, vďaka čomu zvládne predná náprava zmeny smeru rýchlejšie a presnejšie.

BEZPEČNOSŤ

Motor typu Boxer s nízkym ťažiskom má aj tú výhodu, že sa v prípade čelnej zrážky zasunie pod vozidlo, mimo priestoru kabíny. To výrazne zvyšuje bezpečnosť posádky.

SYMETRICKÝ POHON 4×4 – AWD

Subaru sa už pred pol storočím stalo prvou automobilovou značkou na svete, ktorá ponúkla symetrický pohon všetkých kolies v bežne dostupných a sériovo vyrábaných rodinných autách. Odvtedy Subaru vyrobilo vyše 15 miliónov štvorkoliek, z ktorých väčšina má pohon všetkých kolies a plochý motor typu Boxer. A hoci pohon všetkých kolies už dnes nie je nič výnimočné, symetrický pohon Subaru zostáva jedinečný.

ČÍM JE VÝNIMOČNÝ SYMETRICKÝ POHON 4X4 OD SUBARU

Zatiaľ čo väčšina systémov na trhu vznikla ako rozšírenie pohonu predných alebo zadných kolies, vozidlá Subaru sú už od počiatku navrhnuté pre pohon všetkých kolies. Hnaciu sústavu teda nekomplikujú žiadne pridané zariadenia, prenos sily je maximálne priamy a konštrukcia takmer dokonale symetrická.

PREČO SA POHON OZNAČUJE AKO SYMETRICKÝ

Vďaka svojim menším rozmerom a nižšej hmotnosti motor typu Boxer uľahčuje prácu podvozku. Rovnako má aj nižšiu zotrvačnosť, vďaka čomu zvládne predná náprava zmeny smeru rýchlejšie a presnejšie.

ČO TÁTO KONCEPCIA PRINÁŠA VODIČOVI

Motor typu Boxer s nízkym ťažiskom má aj tú výhodu, že sa v prípade čelnej zrážky zasunie pod vozidlo, mimo priestoru kabíny. To výrazne zvyšuje bezpečnosť posádky.

ČO SYMETRICKÝ POHON 4X4 ZNAMENÁ Z TECHNICKÉHO HĽADISKA.

Celá sústava pohonu, od pozdĺžne uloženého plochého motora typu Boxer až po diferenciál zadnej nápravy, dodržiava prísne symetrické usporiadanie v jednej línii. Vďaka pozdĺžnemu usporiadaniu hnacej sústavy sa Subaru vyznačuje vynikajúcim vyvážením a precíznym ovládaním. Nízke ťažisko navyše zabezpečuje mimoriadne príjemnú jazdu so skvelou odozvou. Jedinečné prednosti symetrického pohonu všetkých kolies prispievajú k dokonalej ovládateľnosti a pomáhajú lepšie predchádzať nebezpečenstvám.

VŠETKY MODELY SUBARU MAJÚ SYMETRICKÝ POHON 4X4

Symetrický pohon 4×4 od Subaru je k dispozícii v niekoľkých rôznych variantoch v závislosti od typu vozidla a použitej prevodovky. Jeho základná charakteristika je ale vždy rovnaká. Výnimkou je iba športový model BRZ, ktorý má pohon zadných kolies.

SUBARU JE PRVOU ZNAČKOU, KTORÁ SO SYMETRICKÝM POHONOM 4X4.

Prvá verzia symetrického pohonu všetkých kolies s niekoľkými diferenciálmi sa objavila už na prelome 19. a 20. storočia v pretekárskych špeciáloch, neskôr aj v offroadoch a ťažkej technike. Prvým rodinným autom so symetrickým pohonom všetkých kolies (AWD) vyrábaným vo veľkých sériách sa však stalo až Subaru Leone v roku 1972. Odvtedy je Subaru prvým a zároveň najväčším výrobcom osobných áut s pohonom všetkých kolies na svete.

ASISTENČNÉ SYSTÉMY

Všetky modely Subaru ponúkajú okrem výnimočných jazdných vlastností tiež špičkovú bezpečnosť a pocit istoty, že vždy dôjdete do cieľa. Je to aj vďaka sérii inteligentných systémov na palube, ktoré uľahčujú a spríjemňujú riadenie alebo pomáhajú predvídať a riešiť krízové situácie.

X-MODE

Technológia režimu X-MODE prevezme kontrolu nad motorom, prevodovkou, symetrickým pohonom všetkých štyroch kolies, brzdami a ďalšími súčasťami vozidla, aby vám pomohla prekonať nekvalitné cesty, klzké povrchy a aj najstrmšie kopce. Pri aktivovaní režimu X-MODE sa automaticky zapne systém riadenia zjazdu z kopca, ktorý udržiava rovnomernú rýchlosť modelu Outback pri jazde dolu kopcom.

AUTOMATICKÉ STIERAČE A SVETLÁ

Predné stierače s dažďovým senzorom a automatické zapínanie svetlometov pomáhajú znižovať stres, zvyšujú komfort jazdy a môžu predchádzať nehodám.

NATÁČACIE SVETLOMETY

Posledná generácia BiLED svetiel výrazne zlepšuje výhľad do zákrut.

STABILIZAČNÝ A BRZDOVÝ SYSTÉM

Funkcia VDC, Traction Control a EBD zabraňuje šmyku, zaisťuje hladký prenos výkonu na každom povrchu a optimalizuje rozloženie brzdnej sily na kolesá.

ASISTENT PRE ROZJAZD DO KOPCA

Pomáha vodičovi k plynulému rozjazdu do svahu. Tlak na brzdu je udržiavaný ešte krátko po uvoľnení brzdového pedála.

SUBARU JE PRVOU ZNAČKOU, KTORÁ SO SYMETRICKÝM POHONOM 4X4.

Prvá verzia symetrického pohonu všetkých kolies s niekoľkými diferenciálmi sa objavila už na prelome 19. a 20. storočia v pretekárskych špeciáloch, neskôr aj v offroadoch a ťažkej technike. Prvým rodinným autom so symetrickým pohonom všetkých kolies (AWD) vyrábaným vo veľkých sériách sa však stalo až Subaru Leone v roku 1972. Odvtedy je Subaru prvým a zároveň najväčším výrobcom osobných áut s pohonom všetkých kolies na svete.

EYE SIGHT

Systém EyeSight od Subaru vo svojej poslednej generácii využíva stereo kamery, ktoré vytvárajú trojrozmerný a farebný model okolia s mimoriadnou ostrosťou. Vďaka tomu dokáže rozpoznať nielen vozidlá alebo vodorovné značenie, ale aj chodcov alebo cyklistov. A hlavne dokáže presne stanoviť ich vzdialenosť, rýchlosť a smer pohybu.

ADAPTÍVNY TEMPOMAT

Technológia režimu X-MODE prevezme kontrolu nad motorom, prevodovkou, symetrickým pohonom všetkých štyroch kolies, brzdami a ďalšími súčasťami vozidla, aby vám pomohla prekonať nekvalitné cesty, klzké povrchy a aj najstrmšie kopce. Pri aktivovaní režimu X-MODE sa automaticky zapne systém riadenia zjazdu z kopca, ktorý udržiava rovnomernú rýchlosť modelu Outback pri jazde dolu kopcom.

UPOZORNENIE NA ROZJAZD VOZIDLA VPREDU

Ak vaše vozidlo zostáva nehybné, zatiaľ čo vozidlo vpredu sa už rozbieha, EyeSight vodiča upozorní, že môže pokračovať v jazde.

PROTIKOLÍZNY SYSTEM RIADENIA ŠKRTIACEJ KLAPKY

Keď systém EyeSight zaznamená prekážku pred vozidlom a vy namiesto spätného chodu zaradíte polohu pre jazdu dopredu, protikolízny systém riadenia škrtiacej klapky spustí sériu krátkych zvukových signálov, zapne blikanie príslušnej kontrolky a zníži výkon motora.

ASISTENT PROTIKOLÍZNEHO BRZDENIA

Keď protikolízny brzdový systém zaznamená hrozbu zrážky s vozidlom alebo s inou prekážkou, upozorní na to vodiča pomocou zvukového signálu a kontrolky na prístrojovej doske. Ak vodič napriek tomu nepodnikne žiadny únikový manéver s cieľom zabrániť zrážke, systém začne automaticky brzdiť, aby zrážke úplne zabránil, ak to bude možné, prípadne aby znížil intenzitu nárazu. Ak sa vodič pokúsi vyhnúť zrážke pomocou únikového manévru, protikolízny bezpečnostný systém mu môže poskytnúť potrebnú asistenciu.

ASISTENT UPOZORNENIA NA NEROVNOMERNÚ JAZDU A OPUSTENIE JAZDNÉHO PRUHU

Ak je vaša pozornosť znížená v dôsledku únavy a v rámci jazdného pruhu jazdíte nerovnomerne z jednej strany na druhú, systém upozornenia na nerovnomernú jazdu v pruhu zapne zvukový signál a blikanie príslušnej kontrolky, aby vám pomohol zachovať si ostražitosť. Uvedený systém sa však aktivuje až pri rýchlosti približne 60 km/h alebo vyššej. Ak počas jazdy rýchlosťou vyššou ako cca 50 km/h neúmyselne prejdete k hranici jazdného pruhu a začnete z neho vychádzať bez zapnutia príslušného smerového svetla, systém upozornenia na opustenie jazdného pruhu vás na túto situáciu upozorní pomocou zvukového signálu a blikajúcej kontrolky.

PREVODOVKA LINEARTEONIC

Rovnako ako sa Subaru opiera o unikátne technológie plochého motora typu Boxer a symetrického pohonu všetkých kolies, dopĺňa túto kombináciu tiež prevodovka Lineartronic. Aj tá je vyvinutá špeciálne pre potreby Subaru a všetky prvky spoločne tvoria dokonalý celok. Jej ľahká a kompaktná konštrukcia umožňuje zachovať nízke ťažisko vozidla spolu s dokonalým rozložením hmotnosti a súčasne ponúka mimoriadny jazdný komfort.

ŠPIČKOVÁ TECHNOLÓGIA

Ide o celosvetovo prvú reťazovú bezstupňovú prevodovku, ktorá bola vyvinutá pre sériovo vyrábané osobné vozidlo so symetrickým pohonom všetkých kolies (AWD).

PLYNULE RADENIE

Pri jazde dochádza k plynulej zmene prevodového pomeru. Vodič tak pri bežnej prevádzke neregistruje žiadne radenie, pretože ani žiadne neprebieha. Pomer sa mení plynule podľa okamžitých podmienok, úplne bez prerušenia.

IDEÁLNE OTÁČKY

Lineartronic vždy využíva ideálny rozsah otáčok motora pre optimálnu účinnosť spaľovania, čo znižuje spotrebu paliva. Výsledkom je tiež príjemne lineárny ťah pri akcelerácii.

MANUÁLNY REŽIM

Európski vodiči si potrpia na športový charakter svojich vozidiel a všeobecne radi preraďujú. Preto v Európe Subaru dodáva bezstupňovú prevodovku Lineartronic aj s manuálnym režimom. V ňom má vodič namiesto plynule meniteľného prevodového pomeru k dispozícii šesť pevne daných prevodových pomerov, medzi ktorými sekvenčne radí páčkami pod volantom.

ZMENA SPRÁVANIA PODĽA ŠTÝLU JAZDY

Pri intenzívnejšom zošliapnutí plynového pedála elektronika automaticky zmení správanie prevodovky a simuluje radenie klasických prevodových stupňov. Vďaka tomu sa vodič môže pri pokojnom štýle jazdy nechať rozmaznávať komfortom plynulej zmeny prevodu a pri aktívnejšej jazde zažiť potešenie zo štandardného radenia prevodových stupňov.

VOZIDLO ROZPOZNÁ KOPEC AJ KLESANIE

Lineartronic rozpozná jazdu do kopca a automaticky v tejto situácii radí na nižší prevod. Pritom berie do úvahy nielen intenzitu stúpania, ale aj rýchlosť jazdy. Vďaka tomu nemusí vodič v tejto situácii pre udržanie rýchlosti pridávať plyn. Rovnako aj pri jazde z kopca nastaví prevodovka v závislosti na uhle klesania a rýchlosti jazdy nižší prevodový pomer, čím umožní využívať brzdnú schopnosť motora.